Skala zjawiska
Skala zjawiska
Danych dotyczących skali zjawiska quiet quitting na świecie dostarcza raport „State of the Global Workplace: 2022 Report”3, zawierający podsumowanie badania przeprowadzonego przez Instytut Gallupa w 2021 r. Chociaż wtedy jeszcze nie funkcjonowało pojęcie cichej rezygnacji, to samo zjawisko nie jest niczym nowym, tyle że kiedyś nie było o nim tak głośno, a obecnie zyskuje miano ogólnoświatowego trendu na rynku pracy. Wspomniane badanie dotyczyło m.in. deklarowanego przez pracowników zaangażowania w pracę. Okazało się, że pod tym względem najlepiej wypadły USA i Rumunia – w obu tych krajach 33% respondentów twierdziło, że do pracy podchodzi z zaangażowaniem. Wśród 38 państw europejskich, które były objęte badaniem, Polska zajęła natomiast 25. miejsce z wynikiem 14%, wyprzedzając m.in. Włochy (4%), Francję (6%), Luksemburg (8%), Hiszpanię, Austrię i Wielką Brytanię (po 9%). Jednocześnie wyniki nieco nowszego badania Gallupa, które zostało przeprowadzone w czerwcu 2022 r. na losowej próbie 15 091 amerykańskich pracowników w wieku 18 lat i starszych, wskazują, że w USA „cicho rezygnujący” pracownicy stanowią co najmniej 50% tamtejszej siły roboczej4.
W Polsce zjawiskiem quiet quitting zajmowała się agencja SW Research na zlecenie węgierskiego startupu Blue Colibri. Badanie przeprowadzono pod koniec grudnia 2022 r. metodą wywiadów online (CAWI) na reprezentatywnej grupie 1000 pracujących Polaków. Wnioski zostały opublikowane w raporcie „Quiet quitting i work life balance 2023”5. Wynika z niego, że zaledwie 15% uczestników badania zna termin quiet quitting, ale aż jedna trzecia respondentów rozważa zmianę pracy w 2023 r., a pozostali nie angażują się zbytnio w sprawy firmy. W opinii połowy ankietowanych wykonywanie w pracy wyłącznie wymaganych zadań jest mądre i sprytne (tylko co czwarty pracownik szuka dodatkowych obowiązków i zakłada, że może mu to pomóc w awansie), a trzy na dziesięć osób wykonuje w pracy absolutne minimum, konieczne do zachowania posady.
Nieco lepszy obraz sytuacji przynosi badanie „Zaangażowani, ale niezmotywowani. Polacy w pracy”6, przeprowadzone przez Pracuj.pl we wrześniu 2022 r. na grupie 1790 pracujących Polaków. Spośród nich 39% stwierdziło, że w ich firmach ponadprzeciętne zaangażowanie przynosi pracownikowi finansowe korzyści, natomiast 37% deklarowało, że w pracy skupia się wyłącznie na formalnych obowiązkach i raczej unika dodatkowych zadań.
Test wyświetlania przepisów na stronie książki
Brak przepisów spełniających wybrane kryteria